Det forløbne år har været fokuseret på projekt Holm bæk.
Møder med lodsejeren, tilrettelæggelse i vandplejeudvalget i samarbejde med vores miljø koordinator Niels Lodberg, Henrik Christensen, Stig Guldborg, Jan Sylvester og Morten Isaksen.
Mange detaljer skal tilrettelægges, så som mængder af grus, diverse str. på grus, maskinkraft, hvor og fra hvem bestiller vi osv.
Efter vi havde modtaget en accept fra lodsejeren (JR) skulle kommunen involveres med hensyn til diverse tilladelser og godkendelser.
Vi fik således vores godkendelse igennem i August måned og kunne derfor planlægge dato og tidspunkt for udførslen af projektet.
Vi nåede frem til vi skulle bruge 18 m3 grus som skulle fordeles på det udpegede stræk ca. 480 m.
Datoen blev berammet til lørdag den 12 Okt. Mange tanker dukker op i vores indre når vi kaster os ud i et sådant projekt.. Har vi nu styr på det hele.. Hvem gør hvad..
Vi gør os altid nogle tanker om hvordan kan vi nu gøre dette bedst muligt og med mindst muligt slid for de fremmødte frivillige kræfter og hvor meget mandskab skal vi bruge..
Vi indkaldte frivillige til vores projekt gennem RSF hjemmeside, Konsortiets hjemmeside og igennem sønderjyskes hjemme side.
Dejligt er det at se den velvillighed der trods alt er til at yde en indsats 17 mand stillede således lørdag den 12 oktober kl. 8.30
Vi havde i år planlagt at få udført en bestands analyse på strækket inden vi gik i gang, således at vi til næste år kan gentage bestands analysen og dermed dokumentere at vores arbejde forhåbentligt bærer frugt.
Henrik Christensen havde søgt og fået godkendt tilladelse hertil og udførte undersøgelsen. Resultatet var dog noget magert da der kun blev fanget 2 yngel på strækket 1 laks og 1 havørred. Vi forventer dog en væsentligt forbedring efter vores udførte arbejde til næste år hvor vi vil gentage en bestands analyse.
Herefter indtog vi alle rundstykker og kaffe og nogen fik en lille en, så da maskinkraften dukkede op var vi alle godt forberedte på hvor vi skulle udlægge gruset.
Maskinkraften bestod i år af en sandmaskine som havde påmonteret en transportør, så fakta var det var stort set kun indsamling af håndsten vi skulle udføre og så ellers lægge det rigtige fald på strygene. Løsningen med sandmaskinen viste sig at være rigtig god og det mandskab der udførte dette, kunne tydeligvis deres arbejde. SUPER.. Alt i alt fik vi lavet 13 gyde stryg a 10 m længde.
Alle havde deres at se til, men dog uden nogen blev slidt.
At se den iver som vi alle lagde i det var en ren fornøjelse. Kl. ca. 12 holdte vi en lille frokost pause hvor Jørgen Frost diskede op med lækkerier på grillen, trods det blæste en del havde vi en fantastisk dag sammen hvor både det sociale og det faglige dvs. etableringen af nye gydebanker gik op i en højere enhed og til alle jer der ikke deltog kan jeg kun opfordre kom med næste gang om muligt..
Ingen fortryder en sådan dag og da vi var færdige med projektet havde vi vist alle en lille følelse af, at vi havde sejret og i den grad skaffet nye livsbetingelser for vores Laks og havørreder.
På vandpleje udvalgets vegne
Jan Møller